vrijdag 13 juni 2014

BV Les 10 Lesfasenmodel #2

Wij kozen voor de les "Ik ben een filmster". Hierin moesten de kinderen met materiaal de outfits van filmsterren namaken. De wc-rol was het lichaam van de ster en ze moesten dan hun outfits daarop maken van het materiaal wat er was. We lieten de leerlingen eerst een filmpje zien van het filmfestival in Cannes. Hierin was duidelijk te zien wat voor outfits er gedragen werden. De leerlingen hadden hierdoor een beeld van wat ze moesten maken en er alle outfits waren niet hetzelfde, dus voor de leerlingen ook niet. 



Lesfasenmodel
Het lesfasenmodel vormt de structuur van een les beeldende vorming.

Procesfase
Docenttaak
Lesinhoud
Voorbereiding
Context
De leerlingen kijken vaak naar films op de televisie.
Basisplan
De leerlingen maken een paspop van wc-rollen en maken de kleding van het restmateriaal.
Doelen
Beeldend doel: De leerlingen kunnen een outfit ontwerpen voor de sterren die aanwezig zijn op het filmfestival.

Technisch doel: De leerlingen kunnen door middel van de beschikbare verbindingsmaterialen  een goede passende outfit maken.

Receptie
/Oriƫntatie
Introduceren
Beeldcultuur: Door middel van het laten zien van een filmpje op de rode loper 2014 willen we het onderwerp introduceren.

Beeldaspecten:  Exemplariteit, functionele kleuren.

Ontwikkelingsfasen: fase 2B




Informeren
Beeldbeschouwen: Door middel van het stellen van de juiste vragen. Bijvoorbeeld: wat voor een outfit dragen de vrouwen en wat voor een outfit dragen de mannen? Welke kleuren dragen ze? Zijn het outfits die je vaak in het dagelijks leven ziet?

Instrueren
Beeldend Probleem: de outfits moeten een originele versie zijn. De leerlingen moeten echter wel een outfit maken die zij zelf aan zouden trekken.
Productie
/Uitvoering
Observeren



Beeldend Vermogen: doordat we exemplariteit aan de opdracht toevoegen wordt het voor de leerlingen wat meer een uitdaging om het te maken en daardoor uit hun comfortzone komen.

Begeleiden
Werkprocessen: ontwerpproces

Afronden
Lokaal/tijdsmanagement: het klaslokaal. De leerlingen krijgen anderhalf uur er de tijd voor, inclusief introductie van het onderwerp en opruimen.
Reflectie
/Nabeschouwing
Nabespreken
Reflecteren: aan de leerlingen vragen wat er goed ging en waar ze tegen aan liepen tijdens het maken van deze opdracht. Wat de verbeterpunten voor de volgende meer zijn.






Beoordelen
Beoordelingscriteria (rubric):
Is het een originele versie?
Zijn er outfits van het filmpje overgenomen?







Presenteren
Presentatievorm:  We maken van de kasten achterin de klas een rode loper en daar mogen de leerlingen hun outfits neerzetten.
Evaluatie
Evalueren
-


Geen opmerkingen:

Een reactie posten