Wij kozen voor de les "Ik ben een filmster". Hierin moesten de kinderen met materiaal de outfits van filmsterren namaken. De wc-rol was het lichaam van de ster en ze moesten dan hun outfits daarop maken van het materiaal wat er was. We lieten de leerlingen eerst een filmpje zien van het filmfestival in Cannes. Hierin was duidelijk te zien wat voor outfits er gedragen werden. De leerlingen hadden hierdoor een beeld van wat ze moesten maken en er alle outfits waren niet hetzelfde, dus voor de leerlingen ook niet.
Lesfasenmodel
Het
lesfasenmodel vormt de structuur van een les beeldende vorming.
Procesfase
|
Docenttaak
|
Lesinhoud
|
Voorbereiding
|
Context
|
De
leerlingen kijken vaak naar films op de televisie.
|
Basisplan
|
De leerlingen maken een paspop van
wc-rollen en maken de kleding van het restmateriaal.
|
|
Doelen
|
Beeldend doel: De leerlingen kunnen
een outfit ontwerpen voor de sterren die aanwezig zijn op het filmfestival.
Technisch doel: De leerlingen
kunnen door middel van de beschikbare verbindingsmaterialen een goede passende outfit maken.
|
|
Receptie
/Oriƫntatie |
Introduceren
|
Beeldcultuur:
Door middel van het laten zien van een filmpje op de rode loper 2014 willen
we het onderwerp introduceren.
Beeldaspecten: Exemplariteit, functionele kleuren.
Ontwikkelingsfasen: fase 2B
|
|
Informeren
|
Beeldbeschouwen: Door middel van
het stellen van de juiste vragen. Bijvoorbeeld: wat voor een outfit dragen de
vrouwen en wat voor een outfit dragen de mannen? Welke kleuren dragen ze?
Zijn het outfits die je vaak in het dagelijks leven ziet?
|
|
Instrueren
|
Beeldend Probleem: de outfits
moeten een originele versie zijn. De leerlingen moeten echter wel een outfit
maken die zij zelf aan zouden trekken.
|
Productie
/Uitvoering |
Observeren
|
Beeldend Vermogen: doordat we
exemplariteit aan de opdracht toevoegen wordt het voor de leerlingen wat meer
een uitdaging om het te maken en daardoor uit hun comfortzone komen.
|
|
Begeleiden
|
Werkprocessen: ontwerpproces
|
|
Afronden
|
Lokaal/tijdsmanagement: het
klaslokaal. De leerlingen krijgen anderhalf uur er de tijd voor, inclusief
introductie van het onderwerp en opruimen.
|
Reflectie
/Nabeschouwing |
Nabespreken
|
Reflecteren: aan de leerlingen
vragen wat er goed ging en waar ze tegen aan liepen tijdens het maken van
deze opdracht. Wat de verbeterpunten voor de volgende meer zijn.
|
|
Beoordelen
|
Beoordelingscriteria (rubric):
Is het een originele versie?
Zijn er outfits van het filmpje
overgenomen?
|
|
Presenteren
|
Presentatievorm: We maken van de kasten achterin de
klas een rode loper en daar mogen de leerlingen hun outfits neerzetten.
|
Evaluatie
|
Evalueren
|
-
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten